Aktualną potrzebę pracy zdalnej w ostatnim czasie rozumie już bardzo wielu przedsiębiorców. O tym jak się na nią przestawić, szczególnie prowadząc biuro rachunkowe pisaliśmy choćby w TYM wpisie. W niniejszym przyjrzymy się natomiast narzędziom do kontrolowania swojego zespołu. Ale po co nam w ogóle narzędzia do tego działania? Czy nasi pracownicy nie będą czuli się inwigilowani? Jak mierzyć efektywność ich pracy? (wpis).
Różnego rodzaju aplikacje webowe, programy, czy pomysły mogą zwyczajnie poprawić efektywność pracy całego zespołu, który pracuje zdalnie, a jak wiadomo tego rodzaju tryb wymaga konkretnego przygotowania. Pracownicy zatem mogą być bardziej zmotywowani poprzez narzucanie sobie konkretnych celów do zrealizowania, mając przy tym poczucie spełnienia i głębszego sensu swoich obowiązków, jeśli oczywiście nie są w stanie samemu sobie narzucić dyscypliny.
Przechodząc do rzeczy – na rynku istnieje wiele narzędzi do kontroli pracy zdalnej naszego zespołu: od komunikatorów, przez programy służące do telekonferencji, rejestracji czasu pracy, aż po programy controllingowe wspierające efektywności i monitorowanie produktywności pracowników firmy, w tym pracowników zdalnych.
Pierwszym programem jaki warto szerzej opisać jest platforma służąca do telekonferencji – ZOOM. Inne podobne programy to Cisco Webex Meetings, Skype, czy też GoToMeetings. Zoom to ogólnodostępny program, który umożliwia bezpłatne sesje telekonferencyjne do 100 użytkowników, bez limitu czasu prowadzenia rozmowy (od 25 marca). Początkowo dedykowany dla firm, a teraz wykorzystywany powszechnie również w szkolnictwie. Jego główną zaletą jest niezawodność, minusem może być jednak niezbyt jasna kwestia szyfrowania i przejmowania danych- z drugiej strony, która aplikacja, czy chociażby przeglądarka internetowa teraz nas nie śledzi? Zawsze korzystając z internatu, trzeba mieć na względzie strzeżenie poufnych, wrażliwych dla naszej firmy danych.
Drugim funkcjonalnym narzędziem jest program TeamWork, który oprócz klasycznego komunikatora wewnętrznego, umożliwia tworzenie ogólnodostępnych zadań w zespole, bilignowanie ich czasu operacyjnego, dodawanie komentarzy, własnych tagów, czy tworzenie całościowego kalendarza pracy w firmie.
Trzecim rozwiązaniem, które tym razem analizuje produktywność pracowników w formie wykresów jest MyPoint, który jest dodatkowym modułem firmy Comarch do systemu ERP, takich jak Optima. Umożliwia on kontrolowanie i monitorowane postępów operatorów podczas pracy zdalnej na systemach Comarchu.
Na koniec warto wspomnieć, że większość z tego rodzaju programów, które chcemy wykorzystywać w sposób komercyjny jest niestety płatna. Zwykle jednak posiadają one możliwość darmowego testowania – tak jak np. Comarch MyPoint jest do końca czerwca br. zupełnie darmowy! Szerzej zostanie zaprezentowany w bezpłatnym webinarze, który odbędzie się 29 kwietnia. Można się na niego zapisać w TYM miejscu. Warto sprawdzić możliwości tego rodzaju rozwiązań, korzystając z obecnego czasu. Kto wie, może okażą się one przydatne na dłuższą metę.