Artykuł powstał w odpowiedzi na potrzeby naszych Klientów. Pytanie, które zostało w nim postawione dotyczy udostępniania danych z systemu księgowego Comarch ERP Optima, tak aby Klienci biura rachunkowego mieli je pod ręką.
W portfolio produktów Comarch znajdziemy dwie opcje na zaspokojenie tego typu potrzeby Klienta końcowego (KK). W zestawieniu z tymi rozwiązaniami omówimy również trzecią drogę, o którą często dopytują się właściciele biur rachunkowych.
1. Analizy BI
Pierwszym skojarzeniem klientów, którym przestawia się moduł Analizy BI Comarch są tabele przestawne. Rzeczywiście operator zaznajomiony z tym sposobem prezentacji danych z łatwością zmodyfikuje szereg predefiniowanych raportów lub utworzy nowy.
Z kolei wskazane przez biuro rachunkowe raporty mogą być automatycznie wywoływane i przesyłane w formie plików xls lub pdf na adres emailowy KK.
Alternatywnie istnieje też możliwość udostępnienia tego programu klientowi na pulpicie zdalnym.
Korzyści: Proste do uruchomienia narzędzie, o uniwersalnym zastosowaniu. Moduł ten umożliwia tworzenie raportów z własnymi miarami.
Wady: Przesyłany w ramach subskrypcji raport odzwierciedla stan na dany moment; generowanie złożonych raportów bywa długotrwałe.
Koszty: Jednorazowy koszt licencji Analiz BI (na rok) bez limitu użytkowników lub subskrypcja miesięczna dla klientów z Optimą w modelu usługowym
Wdrożenie: najszybsze
2. BI Point Menadżer
Młodszy brat Analiz BI. Dane źródłowe przesyłane są w regularnych odstępach czasu na serwery Comarch. Stąd już w przyjaznej dla oka formie prezentowane są KK zarówno w interfejsie webowym (przeglądarka na komputerze), jak i na telefonach komórkowych. Raporty można tworzyć w przeglądarce, ale tylko z dostępnych miar.
Korzyści: Przyjazny interfejs. Dane na serwerach Comarch dostępne są przez cały czas i aktualizowane zgodnie z harmonogramem. Dostęp przekazywany jest w formie interaktywnej dla zróżnicowanych urządzeń. Biuro rachunkowe indywidulanie decyduje o tym jakiego rodzaju raporty udostępnia poszczególnym klientom. Dodatkowo BI Point umożliwia tworzenie własnych raportów.
Wady: Brak opcji tworzenia własnych parametrów w raportach
Koszty: Rozliczenie abonamentowe – miesięcznie. Dodatkowa opłata za każdego użytkownika powyżej 5
Wdrożenie: umiarkowanie długie
3. Udostępnienie przez serwer
To opcja dot. wpuszczania przez biuro rachunkowe KK na swój własny serwer poprzez usługi zdalnego pulpitu (RDP). Biuro zakłada dla klienta osobne konto w Optimie.
Korzyści: Od strony Optimy praktycznie nie wymaga dodatkowej konfiguracji, użytkownik widzi wszystko w taki sam sposób jak księgowy (co może być również wadą), dane są prezentowane „na żywo” – w czasie rzeczywistym.
Wyzwania: dodatkowe zabezpieczenie własnej infrastruktury serwerowej i inne działania administracyjne na serwerze, do których trzeba na ogół zaangażować obsługę informatyczną
Koszty: Każdy nowy użytkownik wymaga wolnej licencji RDS CAL (zakup jednorazowy) oraz zasobów serwerowych; może być potrzebne dodatkowe zabezpieczenie i konfiguracja serwera
Wdrożenie: w Optimie praktycznie od ręki; czas udostępnienia samej infrastruktury uzależniony jest od wykorzystywanych do tej pory rozwiązań i zabezpieczeń
Podsumowując – udostępnienie danych z programu księgowego ERP Optima może znacząco zwiększyć komfort psychiczny klienta końcowego. Aby nie obyło się to kosztem biura rachunkowego, proces ten warto wnikliwie zaplanować. Optymalny wybór powinien zbalansować indywidualne potrzeby klienta, możliwości biura rachunkowego oraz koszty. Wpis ten niech będzie przyczynkiem do właściwego rozpoznania tych trzech obszarów.
Zadzwoń lub napisz do nas, aby porozmawiać z naszymi konsultantami o najlepszej dla Twojego biznesu możliwości udostępnienia Optimy swoim Klientom.
kontakt@aidemart.pl bądź 513 805 506
Dobierzemy bezpłatnie odpowiednie rozwiązanie do Twoich potrzeb i budżetu z możliwością przetestowania poszczególnych rozwiązań.